Žiadosť je podaná: Ak schvália projekt, na ceste Stakčín-Ulič sa bude pracovať

Časť ciest v slovensko-ukrajinskom pohraničí by sa mohla zrekonštruovať v rámci spoločného projektu. V prípade jeho schválenia by išlo o niekoľkomiliónovú investíciu.

Ilustračný obrázok k článku Žiadosť je podaná: Ak schvália projekt, na ceste Stakčín-Ulič sa bude pracovať
Zdroj: TASR

Ako informovala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Daša Jeleňová, ide o projekt Modernizácia cestného spojenia medzi PSK a Zakarpatskou oblasťou Ukrajiny, ktorý bol predložený v rámci Programu cezhraničnej spolupráce ENI Maďarsko-Slovensko-Rumunsko-Ukrajina 2014–2020. „Momentálne prebieha vyhodnocovanie podania žiadosti o nenávratný finančný príspevok (NFP) na spoločnom technickom sekretariáte v Budapešti,“ uviedla.

Ak ho schvália,…

V prípade schválenia by sa v rámci neho na slovenskej strane mala zrealizovať rekonštrukcia dvoch úsekov cesty II/558 Stakčín – Ulič v dĺžke takmer 8,4 kilometra (km), tiež obnova dvoch mostných objektov, ale aj priepustov. Na opačnej strane hranice by malo dôjsť k rekonštrukcii cesty v dĺžke viac ako 11,6 km a jedného mostného objektu. „Presnejšie ide o cestu H13 v úseku Malé Berezné – Dubrynych,“ doplnila.

Celkové oprávnené náklady na slovenskej strane, kde je vedúcim partnerom projektu Správa a údržba ciest PSK, sú podľa Jeleňovej vo výške takmer 2,22 milióna eur, spolufinancovanie predstavuje päť percent. „Rozpočet na ukrajinskej strane je 2 202 926,24 eura, spolufinancovanie tvorí 220 292,63 eura,“ vysvetlila.

Ciele projektu

Cieľom projektu je okrem iného zlepšenie úrovne cestného priameho spojenia na dopravnú infraštruktúru na trase Stakčín – Ubľa. Pozitívny dosah vidia v prípade úspešnosti aj v nepriamom napojení na sieť TEN-T, teda cestu Košice – Vyšné Nemecké, ktorá je zároveň koridorom medzinárodných cestných ťahov.

Realizácia stavebných prác sa, ak bude NFP schválený, odhaduje na obdobie približne šesť mesiacov od podpisu zmluvy s dodávateľom. „Tá bude pravdepodobne aktuálna až na jeseň 2018,“ poznamenala Jeleňová.

PSK má podľa jej ďalších slov skúsenosti so spoluprácou s ukrajinskou stranou od roku 2007, ešte prostredníctvom programov Phare CBC. „Najmä v oblasti spolupráce správcov cestných komunikácií boli realizované viaceré spoločné projekty, avšak s výrazne nižším finančným podielom na ukrajinskej strane. Posledná spoločná implementácia bola spolupráca v rámci Nórskeho finančného mechanizmu na projekte našich cestárov s názvom Monitoring klimatických podmienok na území PSK,“ uzavrela.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame