Rôzne

Vlakoví nadšenci v Humennom budú opäť renovovať: Aj tento parný rušeň zahviezdil vo filme!

Nadšenci z Podvihorlatského železničného spolku sa po zrenovovaní rušňa Sergeja, ktorý si zahral v hollywoodskom filme, púšťajú do ďalšej výzvy. A v rukách majú opäť filmovú hviezdu!

Ilustračný obrázok k článku Vlakoví nadšenci v Humennom budú opäť renovovať: Aj tento parný rušeň zahviezdil vo filme!
3
Galéria
Zdroj: TASR

Nadšenci z Podvihorlatského železničného spolku (PŽS) v Humennom sa rozhodli, že zrekonštruujú parný rušeň, prezývaný Ventilovka, ktorý si zahral vo vojnovom filme „Deň, ktorý neumrie“ so Štefanom Kvietikom. Na konte už majú zrenovovaný a spojazdnený dieselový rušeň Sergej, ktorý si pred približne 20 rokmi zahral v hollywoodskom filme Peacemaker (Mierotvorca) po boku Georgea Clooneyho.

Náročná preprava

Ako uviedol Ivan Bogdan z PŽS, preprava rušňa z Bratislavy do Humenného bola náročná, pretože bol dlho neprevádzkovaný. Z jednej strany Slovenska na druhú sa dostal v konvoji, ktorý ťahal práve rušeň Sergej. „Každých 50 kilometrov sa uskutočňovala kontrola. Rýchlosť bola 50 kilometrov za hodinu. Presun teda trval približne šesť a pol hodiny,“ vysvetlil s tým, že museli dbať hlavne na bezpečnosť.

Parný rušeň bol začiatkom 70. rokov minulého storočia uložený v strojovej stanici Tisovec ako mobilizačná jednotka. „V súvislosti s natáčaním filmu bol upravený opancierovaním,“ vysvetlil predseda PŽS Dominik Drevický s tým, že na niektorých miestach je ešte vidieť maskovacie nátery. Po niekoľkých rokoch, počas ktorých bol umiestnený pod Zvolenským zámkom, ho presunuli do depozitára Múzejno-dokumentačného centra v Bratislave.

Odhad: 5 rokov

Cieľom spolku je dať Ventilovku do pôvodného stavu, teda ju zrekonštruovať a sprevádzkovať. „Najzásadnejšími na celom parnom rušni sú oprava a tlakové skúšky kotla, ktoré najbližšie vykonáva špecializovaná firma v Českej republike,“ priblížil Drevický. Ďalej musia okrem iného odstrániť všetky plechy, použiteľné nechať a zrenovovať, vyskúšať rozvody a opraviť parný stroj. Dĺžku renovácie predbežne odhadujú na päť rokov.

Parný rušeň bol vyrobený v roku 1944, pochádza z Rakúska. Pôvodne bol určený na premávku po ľahších tratiach najmä na západe Slovenska. Hmotnosť rušňa je 48 ton, vyzbrojený vážil 64 ton. Dlhý je takmer 12 metrov a vysoký takmer 4,5 metra. Dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 60 km/h.

FOTO: Vlakoví nadšenci v Humennom vdýchnu život ďalšej filmovej hviezde!
3
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM