Rôzne

Replika vlaku z prvej svetovej vojny sa už blíži do Humenného: O čo vlastne ide?

Už tento týždeň bude mať v Humennom zastávku Legiovlak, verná replika vlaku, ktorým sa naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále prepravovali československí legionári počas bojov v prvej svetovej vojne

Ilustračný obrázok k článku Replika vlaku z prvej svetovej vojny sa už blíži do Humenného: O čo vlastne ide?
Zdroj: TASR

Legiovlak začal svoju dvojmesačnú púť po Slovensku 1. augusta a to v Žiline. Ide o projekt Československej obce legionárskej, ktorá je podľa jej predsedu Pavla Budinského akýmsi spojivom medzi minulosťou, prítomnosťou a budúcnosťou. „A chce byť nositeľom Masarykových aj Štefánikových myšlienok o demokracii a slobode jedného národa, vtedy československého, dnes bratských českých a slovenských národov,“ uviedol vtedy Budinský.

Cesta za samostatný štát

Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa začal v roku 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. „Československé légie vznikli v roku 1914 a v podstate až do roku 1920 jazdili po Rusku. Poslední legionári sa vrátili v roku 1921. Preto je potrebné všetkým pripomínať, že tá cesta nebola iba o prvej svetovej vojne, ale aj o ceste neskôr. Bola to cesta Čechov a Slovákov za samostatný štát a my sme radi, že ako mladí legionári môžeme tento odkaz pripomínať,“ podotkol tajomník projektu Legie 100 a zároveň veliteľ vlaku Jiří Charfreitag.

Trinásť vozňov

Legiovlak tvorí 13 zrekonštru­ovaných vozňov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi. Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov, boli vybrané najčastejšie používané vagóny.

Súprava vlaku sa tak skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, ubytovacieho, filmového, dielenského, krajčírskeho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov. Jeden z uvedených vozňov – dielenský sa do Legiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov – Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen. Jeho exteriér predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa, vyrobeného v roku 1906. Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí 1. svetovej vojny a jeho interiér tvoria dve expozície.

V Humennom bude Legiovlak už tento týždeň, od piatku 18. do nedele 20. augusta.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR/Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM